Czym jest paradoks Pepsi?

Czym jest reklama w dzisiejszych czasach? Czy bez naszej wiedzy wielkie koncerny mogą zmusić nas do zakupu swoich

Czym jest reklama w dzisiejszych czasach? Czy bez naszej wiedzy wielkie koncerny mogą zmusić nas do zakupu swoich produktów? Czym jest Paradoks Pepsi?

Bez marketingu nie istnieje dziś żadna firma. Jako konsumenci jesteśmy codzinnie bombardowani różnego rodzaju reklamami. Ich rodzaje są bardzo różne. Rozpoczynając od tych przekazujących informacje wprost, a kończąc na tych, które mogą być niebezpieczne – czyli przekazywanych podprogowo. O ważnej funkcji reklamy wie już każdy przedsiębiorca. Istnieje jednak pewien obszar marketingu, który pozostaje niezagospodarowany przez rozwijające się firmy, a który od dawna przynosi ogromne zyski tym największym, z których warto brać przykład. Dla nich  minął  już czas gdy opakowanie miało jedynie funkcje zabezpieczenia produktu.

W dobie ogromnej konkurencji i walki o klienta torby reklamowe z nadrukiem mają ogromne znaczenie w promocji firmy. Gdy przywołujemy na myśl produkty, które uznajemy za dobre są to najczęściej produkty znane. Do ich wyboru w trakcie zakupu przekonuje nas to, że dany przedmiot jest popularny, często o nim słyszymy, a jego logo jest nam znajome. Podświadomie uznajemy markę za sprawdzoną i zaufaną. Aby logo firmy było kojarzone i rozpoznawalne musi oddziaływać  na zmysł wzroku potencjalnego odbiorcy. Dzieje się tak oczywiście poprzez reklamę – drukowaną, telewizyjną, internetową czy też widniejącą na banerach i plakatach. Dzięki takim działaniom największe firmy na świecie oswajają klienta ze swoją marką i działają na jego podświadomość.

Idealnym przykładem potwierdzającym powyższe stwierdzenie jest tu tzw. Paradoks Pepsi. W przeprowadzonym eksperymencie ludzie pijąc oba napoje z nieoznakowanych kubków, jako smaczniejszy wskazywali napój Pepsi. Jednakże po ujawnieniu nazw napojów preferowali Coca – Colę. To  zdaniem ekspertów było zasługą jedynie dobrego marketingu i ogromnej rozpoznawalności marki. Istnieją nawet badania naukowe potwierdzające to zjawisko. Prof. Robert Zajonc nazwał je efektem czystej ekspozycji. W prostym tłumaczeniu polega ono na tym, że im częściej się z czymś spotykamy to tym większą darzymy to sympatią.